Innentől kezdve a név szimplán X. A Twitter tulajdonosának több megosztó döntése is volt, mióta érdekeltségi körébe került a népszerű közösségi oldal, most pedig egy korszakot zárt le, illetőleg nyitott meg egy újat. Összegeztük a történteket, értelmeztük a névválasztást és megpróbáltunk a jövőbe tekinteni, mert az átalakulásnak itt még vélhetőleg nincs vége.
A Twittert 2006-ban alapították, akkor Noah Glass és Jack Dorsey lévén jöhetett létre a később hatalmas ismertségre szert tevő mikroblog-szolgáltatás. A közösségi oldalon nagyon rövid szöveges bejegyzéseket, esetleg fotókat és videókat oszthattak meg a felhasználók, a hashtagek népszerűségéért pedig szintén sokat tettek, amellyel az egyes posztok kategorizálhatóvá váltak. 2020-ig néhány helyen akár SMS-ben is küldhettek a felhasználók Tweeteket, így nevezték el ugyanis az egyes posztokat.
Akik régebben regisztráltak, talán még emlékezhetnek rá, hogy anno saját hátteret is lehetett választani, tehát nem kellett beérnünk a standardizált felülettel, igaz ennek megszűnése azért nem okozott nagy felháborodást, noha ez is egy jelentőségteljes változtatás volt. Ilyennek mondhatjuk még a karakterlimit emelését, ugyanis a kezdetben használt 140 karakteres határ idővel nagyon szűkössé vált, így 2017-ben megérkezett a 280 karakterre való bővítés, de alapvető változás volt az is, amikor a kedveléseket jelző csillagokat szívecskékre cserélték.
Ha valamire kiváló a Twitter, akkor arra, hogy egy adott eseménnyel kapcsolatban röviden, tömören, gyorsan lehet információkat megosztani egymással, éppen ezért a hírportáloknak, a legnagyobb márkáknak, sportágaknak és rendezvényeknek is az egyik legfontosabb platformmá vált. A Twitter azonban mindezek ellenére sem tudott nyereséges lenni, egy idő után megjelentek a spamek, rengeteg kamuprofil jött létre, így az új tulajdonosként megérkező Elon Musk elég radikális módszereket választott ahhoz, hogy valami teljesen újat hozzon létre, ezzel sikerre vezetve a közösségi oldalt.
Az üzletember nevéhez olyan jól ismert cégek fűződnek, mint a Tesla, a SpaceX vagy éppen a PayPal, 2022-ben pedig már a Twitterre is rátette a kezét, éppen arra a közösségi oldalra, amelyet maga is előszeretettel használt. Ez manapság is így van, azonban a többség az utóbbi hónapokban főként a Twitterrel kapcsolatos bejelentései miatt követte őt. A fizetős szolgáltatás elindítása az első komolyabb lépés volt, másodikként a megtekinthető posztok korlátozását emelhetjük ki, amivel sokak haragját kiváltotta, ám a hírek szerint erre éppen a radikális átalakítások következtében volt szükség, mivel időközben sokan távoztak a cégtől. Mint kiderült ez volt az egyik első jele annak, hogy a Twitter nevétől és logójától el kell köszönnünk, mivel Musk egyfajta szuperalkalmazást hozna létre.
Elrepült a madárka
A logó hihetetlenül fontos egy cég életében, hiszen az emberek erről ismerik fel és azonosítják be a terméket és a szolgáltatásokat. Ez egy közösségi site esetében sincsen másképp, a Twitter madárkáját, meglátva pedig mindenkit tudta, hogy miről van szó, de július 25-től kezdve kénytelenek voltunk búcsút venni tőle. Az elmúlt napokban Musk és a Twitter elnök-vezérigazgatójává kinevezett Linda Yaccarino többször is utalt arra, hogy új korszakot nyitnak, mégpedig az X néven.
Az eredeti logó és a név egyébként 2006 óta többször is változott, de ezt talán kevesen szúrták ki. Az elnevezés alapvetően a madárcsicsergés hangjaira akart utalni, először pedig Twttr-ként jegyezték be, amivel a Flickr weboldal mintáját követték volna. Ebből lett később a Twitter, amihez kapcsolódott a kék madár, mely saját névvel is rendelkezett, Larrynek hívták, az NBA-ben szereplő Boston Celtics egyik legendája, Larry Bird után.
Larry azonban elköszönt, hiszen felváltotta egy hatalmas X, mivel innentől kezdve így hívják a platformot, Musk tájékoztatása szerint pedig a posztokat is csak X-nek kell hívni.
Minden az X körül forog
Egyértelmű, hogy Elon Musk nehéz fába vágta a fejszéjét, de imádja ezt a betűt, amire több példa is van, ha átböngésszük életútját és korábbi sikereit. Amikor az internetes kereskedelemre szakosodott online fizetési platform, a PayPal létrejött, akkor annak weboldalát eredetileg az X.com néven jegyezték be, ezt beírva viszont már a Twitter közvetlen utódját dobja ki a böngésző. A SpaceX elnevezés sem véletlen, ahogyan a Tesla egyik típusának nevében is ott van ez a betű, de a Twitter hivatalos cégneve is X Corp. lett április óta, nem beszélve a mesterséges intelligencia fejlesztésével foglalkozó legújabb vállalkozásáról, amit xAI-nak neveztek el.
Valami grandiózusra készülnek
Még a hivatalos átnevezést megelőzően egy óriási X-logót vetíttek ki a székházra, az erről készült fotót, pedig Linda Yaccarino is megosztotta. „Ritka dolog – az ember életében és az üzletben egyaránt –, amikor kap egy második esélyt és egy újabb nagy, lenyűgöző benyomást tehet. A Twitter óriási benyomást tett ránk, amivel megváltoztatta a kommunikációt. Most az X továbbmegy és átformálja a világot” – kezdte posztjában Yaccarino. „Az X a korlátlan interaktivitás jövőjét jelenti, középpontjában a hanggal, a videóval, az üzenetküldéssel, a fizetéssel/bankolással, így az ötletek, áruk, szolgáltatások és lehetőségek globális piacát teremti meg. A mesterséges intelligencia által működtetett X olyan módon fog összekötni mindenkit, amelyet most még csak elképzelni tudunk” – tette hozzá.
Az általa leírtak pedig tökéletesen egybevágnak azokkal a híresztelésekkel, amelyek a Twitter, vagyis most már az X jövőjéről szólnak. A Business Insider arról számolt be, hogy valami ahhoz hasonlót szeretnének létrehozni, mint a kínai WeChat, ami egykoron Tencent néven futott. Ez egy többcélú alkalmazás, ami szokványos közösségi hálózatként, üzenetküldőként, ezek mellett pedig online fizetési rendszerként is működik, de akár az igazolványainkat is tárolhatjuk ott. Játékfejlesztőként is működik a cég, Kínában pedig jelentősen megkönnyíti az emberek életét.
Gyakorlatilag nincs konkurenciája, miközben a készpénzt és a bankkártyákat is lecserélhetik erre, de akár közösségi szolgáltatások, így például rollerek, kerékpárok szintén néhány pillanat alatt bérelhetők ezzel az appal.
Nagyobb lehet a verseny?
Ha csak feleannyira igazak a pletykák, mint az átnevezés esetében, akkor valami hasonlóra számíthatunk a Twitter közvetlen utódjától, mint a WeChat esetében. Az újításokra pedig szükségük lesz, mert a posztok limitálása óta elég sokan megharagudtak, az átnevezés is megosztja az embereket, az Engadget pedig épp ezen a héten számolt be arról, hogy hamarosan az elküldhető privát üzenetek számát is korlátozhatják azoknál, akik nem a fizetős szolgáltatást használják. Ezen a helyzeten a Meta nyert nagyot július elején, amikor elindult a Twittert másoló Threads, amely az Instagramon alapul.
Utóbbihoz persze érdemes hozzátenni, hogy bár nagy verseny várható ezen a területen a Threadsnek is megvannak a maga gondjai, főként amiatt, hogy még nagyon kezdetleges a dolog. Az első néhány nap sikerei és őrületes számai után elég gyorsan megcsappant az érdeklődés, miközben Európában továbbra sem érhető el a platform, ráadásul a spamek miatt a Threadsen is korlátozták a megtekinthető posztokat ideiglenesen. A dolgok alakulása tehát izgalmasnak ígérkezik, főként akkor, ha ebbe a buliba még a ByteDance is megérkezik, mivel Guadrian tudósítása alapján nemsokára a TikTokon is lehetővé teszik a szöveges bejegyzések létrehozását, saját háttérszínnel, különböző matricákkal, hangulatjelekkel, a szöveg pedig 1000 karakterből állhat majd.