2024.08.16.TomiSpark

iPhone-ok segítségével ítélik meg a leshelyzeteket a Premier League-ben

Ennél jobb teszt aligha kell arra vonatkozólag, milyen sokoldalúan lehet felhasználni az Apple okostelefonjait. Az angol labdarúgó élvonalban ugyanis az esetleges téves ítéletek elkerülésének érdekében 24-28 mobilt fognak alkalmazni a mérkőzéseken egy különleges technológia részeként. Mindezt egy olyan cég biztosítja majd, amely egy ideje már az észak-amerikai profi kosárlabdaligában, tehát az NBA-ben is jelen van.

A videóbíró, tehát a VAR és a hozzátartozó félautomata lesjelző rendszerek néhány esztendeje már részét képezik a legnagyobb labdarúgó ligáknak és nemzetközi tornáknak. Ennek ellenére még mindig előfordulhatnak vitatott ítéletek, amiben komoly szerepe lehet, hogy a jelenleg használt módszernél többnyire csak 10-15 pontot tudnak figyelni a játékos testén, illetőleg annak helyzetét illetően.

Fotók: Genius Sports/Premier League

A FIFA például 2022-ben kezdte el hivatalosan alkalmazni gépi tanulással működő testkövető technológiát, ami a játékosok testének 29 pontját tudta érzékelni. Ez persze fantasztikus, de még ennek a rendszernek is vannak korlátai, amelyek, ahogyan a Premier League és a Genius Sports közötti megállapodásról szóló közleményben írták, gyakran okoznak „jelentős késedelmeket és emberi eljárási hibákat”.

A Premier League vezetői ugyanis szeretnék elejét venni a különböző hibáknak és az ebből fakadó problémáknak vagy botrányoknak, ezért fordultak egy olyan vállalathoz, amely komoly hírnevet szerzett magának a sporttechnológiák terén. A 2024/2025-ös szezontól kezdve az angol élvonal meccsein tehát a Genius Sports Semi-Assisted Offside Technology, vagyis SAOT nevű fejlesztését használja majd, ami a Dragon névre hallgató szoftverre épül. Ezeket várhatóan még az év vége előtt teljeskörűen használják majd, ha minden jól megy.

Önmagában ez talán nem is annyira érdekes, az viszont már sokkal inkább, hogy a lesjelző rendszernek rengeteg kamerára és magas felbontású képekre van szüksége, amihez nem méregdrága kamerákat használnak. Helyette a nem túl olcsó, de könnyebben beszerezhető és telepíthető iPhone-okra támaszkodnak.

„Elmozdultunk a 4K kameráktól, amelyek lényegesen drágábbak voltak” – mondta Matt Fleckenstein termékigazgató a The Verge-nek adott interjúban. „Meg akartuk nézni, hogy át tudunk-e térni a boltokban könnyebben beszerezhető mobilokra” – folytatta, majd hozzátette, azért az iPhone-ra esett a választás, mert a cég alkalmazottai ezt ismerték a legjobban, ha olyan dolgokról van szó, mint a szoftverfejlesztés.

A SAOT képes pontosan létrehozni az egyes játékosok 3D-s ábrázolását, ami segít a játékvezetőknek meghatározni, pontosan hol van a lesvonal, illetőleg a labdarúgók hol helyezkednek el ahhoz képest. Ehhez kb. 24-28 telefon kell, amelyek többnyire iPhone 15 Pro modellek. Ezeket a pálya két oldalán, párokban helyezik el különleges berendezésekben.

Egy darab egység két iPhone-t tartalmaz, de bizonyos szerkezetekben akár négy is elfér. Kapnak megfelelő hűtést és áramforrást is, a tartók pedig vízállók, hogy az időjárásra se legyen gondjuk. A telefonokat eltérő szögben helyezik el, mivel így tudják biztosítani a teljes lefedettséget. Így kb. 7-10 ezer adatpontot kapnak, amiből egy 3D-s virtuális hálót tudnak létrehozni, az egyes játékosokról.

Ez azért is jó, mert így kiküszöbölhetők az esetleges hiányzó adatokból jelentkező problémák, például a világításból fakadó gondok miatt. Az iPhone azért is volt tökéletes választás, mert az Apple mostani csúcskészülékei nagyon magas képkockasebességgel tudnak rögzíteni. Jelenleg a Genius 100 fps-sel rögzít, de elmondásuk szerint hamarosan ezt képesek lesznek megduplázni. A kapott adatokat a helyi szerverre küldik, ezt követően pedig a GeniusIQ számítógépes látás és előrejelző algoritmusai feldolgozzák azokat.

Így akár egy játékos ujjának a helyzetét is beazonosíthatják, a rendszer bevetése pedig nem egy hirtelen ötletből jött, hiszen több szezonon át képezték. Ahogyan arra Fleckenstein rávilágított, más VAR-rendszerek csak a test 30 vagy 40 pontját használhatják és egyfajta pálcikafigura-változatban képezik le a játékosokat vagy csak a tömegközéppontot követik. Ezzel szemben saját technikájuk pontosabb adatokat tud szolgáltatni, ami jelentős segítség lehet, ám az majd csak élesben derül ki, mennyi lesz ennek a valódi hozzáadott értéke.

Megosztás
Beszéjünk róla!
Ahhoz, hogy kommentelni tudj be kell jelentkezned Facebookon!

Bejegyzések, amelyek érdeklehetnek.

crosschevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram